dibbes.reismee.nl

Een wereld van verschil

Hey daar is ie weer,

Jaja ik weet er heeft iets langer dan twee weken tussen gezeten, thanks for reminding, en nee het is geen writersblock, waarom wel, euh omdat er zoveel te doen is. Vanuit saigon ben ik een totaal nieuwe wereld ingevlogen, eentje die Kuala Lumpur heet. Voor diegene ziek tijdens de topografische les,hoofdstad van Maleisie. Van de scooters, rijstvelden, tuctucs en mondkapjes (antwoord blijft ongewis) belandde ik ineens tussen de hoofddoekjes, burka's (je weet wel van die verschijningen waarvan je niet weet of ze voor of achteruit lopen), snorren, stippen op voorhoofd en vele andere mij weggeëbde westerse belevenissen. De afgelopen maanden had ik geen fitnesschool of hardlopende mensen gezien of hele brede wegen, hoge gebouwen (oa de petronas towers en de menaka die ik uiteraard beklommen heb) en alles gaat zeer georganiseerd. Heb genoten van deze opwaardering. Ik denkDat ik precies de goede kant op reis. Hetwas wel even spannend dat precies op mijn tweede dag daar een anti government demonstratie door de moskees waren georganiseerd. Liep ik daar met mijn rugzakje over volledig afgezette en dus lege straten. Gelukkig viel het allemaal wel mee en heb ik geen opstootjes gezien. Op de barstraat ben ik wel even geschrokken. Nadat ik gegeten en vier bier gedronken had vroeg ik de rekening. De prijs van alcohol staat sterk onder invloed van tax, of ik even 50e wilde afrekenen, dat is 3 nachten accomodatie! maar goed toch nog even naar het trade hotel geweest om van het nachtelijke uitzicht te genieten aan een zwembad. Alle luxe van deze mooie stad worden overigens wel teniet gedaan als je voor de grap een metro de stad uit neemt, veel grauwe lelijke gebouwen en ook armoede is daar ver weggestopt. Door een soort van vliegveldterminal ben ik op een luxe bus (of zijn ze dat allemaal na vietnam?) gestapt naar Melakka.

Bijzonder om in een stad te zijn waar wij als nederlanders al 200 jaar geleden handel dreven en af en toe een robbertje vochten met de engelsen en lokalen. Voor diegene die zijn vriendin nog ten huwelijk moet vragen (ik noem geen namen Frank, Ike, Charly, Mark, Wijnandea)Melakka it is! drie keer mooier en schoner dan Venetie en zeer romantisch met alle kanalen. In Maleisie hebben ze nog authentieke regenwouden en ik wilde nu wel eens een echte trekking met grote wilde dieren beleven. Daarom ben ik naar Mersing gereden om daar een tweedaagse jungle tocht te boeken. Vol verwachting kwamen we aan bij het basekamp. We keken onze ogen uit bij het bord met alle dieren die in deze jungle leven, ik noem even neushoorns, olifanten en zelfs tijgers. En jullie voelen hem al aankomen, die waren er wel, maar niet in de buurt van het basekamp. Even leek het toch nog spannend, een voetafdruk van een olifant.... maar bij navraag bleek die daar al 6 maanden te staan. Nou ja we konden ons daardoor bi de nachtwachdeling volledig richten op de spinnen, kleine slangetjes en zelfs giftige kikkers (maar goed wie eet er nou kikkers?;) We troffen ook een groot betonnen gebouw aan met vogels. Blijkt dat ze vogels fokken om hun kwijl ( ja je leest het goed, kwijl) af te tappen en voor 4000e per liter te verkopen tbv Chinese soup!?!

Na deze belevenissen had ik mijzelf de (verwerk)tijd gegund op het subtropisch maleisisch slapende eiland, tioman. Het vakantie oord voor singaporezen. Hier in een hutje met zeezicht genoten van het uitzicht, de sunset gevierd tijdens happy hour en een aantal duiken gemaakt en zo samen met een turtle te gezwommen. Iedere keer besef ik mij weer hoe bijzonderdit is, dan sta je in KL met een werelds uitzicht, vervolgens zwem je met turtles en weer een paar dagen later loop je de grens over en stap je Singapore in om ook deze stad jezelf eigen te maken, machtig vrij gevoel!

Dacht ik dat KL het einde was, Singapore is convenient city nr 1. Alles is netjes, verlicht, schoon, mensen zijn vriendelijk en de gebouwen zijn net weer iets meer sophisticated, zelfs de lift vertelt je waar je bent. Het lijkt alsof ze overal net iets langer over hebben nagedacht. Echt een super uitzicht vanaf de marina Bay en zoveel barretjes, restaurants, lounge plaatsen. Volgens mij is het financieel technisch levensgevaarlijk als je daar op in gaat. En dan heb ik het nog niet eens over de 200 gigantische shoppingmalls met alle (dure) merken. Ik heb bij de foodcourts van de lokals gegeten. Je wijst iets aan en zij maken het warm, heerlijk en niet duurder dan 2 eur. watKL en singapore gemeen hebben is het gebrek aan echte lange geschiedenis. Ze blazen alles openstampen kunstmatige trekplijsters uit de grond (bird, butterflyfarms, luna parks)Op de hop on bus vertellen ze bij gebrek dat het puntje puntje hospitaal dat dit het een na duurste hospitaal is van de stad, en het park is het meest geopend ter wereld, jaja good to know..
Met een chinees vriendinnetje ben ik in een locals wijk traditioneel fishboat chinees gaan eten. Je kiest de vis, de saus en de rest van de ingredienten zoals noodles etc, ze gooien het in een grote bak en prikken maar, heerlijk!

Op Bali heb ik samen met Omar (waarvan ik de huwelijksreis kwam verstoren, sorry lauren) en later Edwin genoten van warm weer, goed eten, mooie uitzichten en de nodige cassis en bier. We zijn mede op aanraden naar Seminyak, Kuta, Ubud, Gili Trawagan, Padang Padang en Uluwatu geweest. Toch altijd weer knap dat we door aanbevelingen in de duurste tenten van het eiland komen te staan.. Naast zonnen hebben we natuurlijk ook gemountainbiked, gerafted, gekayakt en veel gewandeld, oh ja en veel surfers gekeken.. Aan de vele komische momenten,en voor Ed soms ook angstige (hij werd door een kleine grijze aap belaagd omdat die zijn bronwater wel zag zitten) tijden kan ik een aparte blog wijden. bijvoorbeeldover scootertripjes in de nacht,, zingen tot de zon komt, buurvrouwen met paddos, pinproblemen, katattacks tijdens het eten van verse vis, etc etc maar dat zal ik jullie besparen. Mocht je toch interesse hebben dan zal Edeen dia avondorganiseren in zijn villa in adam. (wellicht kan hij dan gelijk zijn open huis houden;)

Na 1,5 week gezelligheid ben ik s ochtends vroeg naar hong kong gevlogen en ed achter gelaten in padang padang. Op dit moment dus in Hong Kong. Een aantal eilanden zo groot als de provincie utrecht met zon 7 miljoen (semi) chinezen. Echt alleen maar skyscrapers, een speciaal aangelegd vliegveld in de zee, metro stations zo groot als de hele zuidas en overal altijd mensen. Deze stad ademt energie en dat voel je continue. Ik zit hier in een hostel op een dorm met 6 anderen omdat de hotels waren volgeboekt en trouwens ook niet te betalen zijn. Ach het is wel gezellig, uurtje wachten op de douche die niet op slot kan, drie keer per nacht wakker omdat mensen thuis komen en sochtends zachtjes praten omdat (diezelfde) mensen liggen te slapen. Een taiwanescheroommy heeft mij meegenomen voor een chinees ontbijt. nee dat is geen babi pangang nr 7. Ditwaren een aantal grote ruimtes met hardop smakkende chinezen die geen engels spreken. Nadat hij de DIM SUM bij mij heeft geintroduceerd ben
ik verkocht, echt yummie. Bij de chineze toilet was het dagelijkse bijzondere momentje; de scheidingswand niet verder dan mijn schouders.. gelukkig ben ik niet zo nieuwsgierig ingesteld...

Gisteren heb ik als voorproefje voor Las Vegas een nachtje in Macua gespendeerd. Een oude portugese kolonie waar detaal en bordenChinees of Portugees zijn en bijna niemand Engels spreekt... Een stad vol met gok- en uitgeef- lustige rijke chinezen. Echt bizar met rijen voor de juweliers en casinos. In het lisboa casino even rondgekeken in mijn korte backpackers broek. op de eerste verdieping zaten chinezen met open mond naar een digitale mevrouw te kijken die telkens twee kaarten neer legde. Het ziet er heel simpel
uit. De bank, de speler of een gelijkspel zijn de enige uitkomsten, zo easy! ik dacht ze houden de kneusjes beneden bezig zoals bij ons de bingo dames in een hoekje zitten. Maar wat bleek, dit spel heet baccarat en wordt het meest gespeeld op alle 5!! de verdiepingen. Enige verschil was dat er op andere verdiepingen een analoge mevrouw of mijnheer zat en de inleg op liep tot (zover ik heb kunnen zien) 1000 euro.. Zelf heb ik ook nog een half uur op de eenarmige bandiet gespeeld, maar ook deze 10euro was ik kwijt. wat was het ook alweer? geen geluk in het spel dus?!?! Nu dus weer terug in Hong Kong dat al behoorlijk als thuis begint te voelen. Nog drie dagen rondhobbelen en dan richting Manilla.
Zal wel weer even terug in de tijd zijn qua civilisatie maar heb er zin in. Daarna naar Hawaii, San Francisco om op 29 augustus mijn ouders en Bart van het vliegveld in Los Angeles op te pikken voor 3 weken touren. Leuk!

Dikke kus uit een zeer warm Hong Kong!!

Jeroen

Dibbes, lekker verhaal weer! Ik zei toch dat HK top was! NY van Azie. Even kijken of je kan gaan eten bij de Chinees op de 2e verdieping tegenover de taxistandplaats bij de Ferry haven aan Kowloon side. Top eten voor weinig! En pak Lan Kwai Fong nog even mee voor een onvervalst avondje knallen Spaanse costa stijl! Hou jij helemaal niet van!!!

Goed bezig dibbes. Volgende keer zorg ik dat ik een werk reden heb om in HK te zijn!

Gr Dabbes

Kim

Hilarisch Coen! Ik vind dat je een boek moet schrijven over dit alles, met in de hoofdrol de paddobuurvrouw! Lachen gieren brullen! X

Ellen

Hi Coen. Wat ben je een gave reis aan het maken. Echt tof zeg. Stop je ook nog in NYC tijdens je USA trip?
Doe je alleen HK in China? Wij gaan eind augustus voor 3 weken door China reizen en HK bezoeken maar voor meer tips dan gokadvies kan ik niet bij jouw terecht?
Have fun!! x

Tom vd Grinten

He Coen. Wat een vette trip! Lekker bezig... Ik zit er zwaar over te denken je weblog niet meer te lezen: wordt jaloers! ;)

Matthijs

Sluit mij aan bij Tom!! top zeg!! Wij hebben net weekend solar met z'n allen achter de rug ook heus wel leuk.... ;)
Succes met de volgende steden! we lezen het wel weer!

Patricia

Hoi Coen, wat een heerlijk verhaal. Heb er weer van genoten!
Geniet van alles! xx

Bastiaan

Hoi Coen, wat leuk om al je verhalen te lezen. Allemaal geweldige ervaringen en inderdaad een heerlijke vrijheidsbeleving. Een wereld van verschil met de strak geordende bank....
In China hebben wij de route Kunming - Dali- Lijang - Shangri-La en de route Guilin - Yangshou - Longsheng. Vooral de eerste route was prachtig en achteraf waren we liever doorgereisd naar Lhasa. Als ik jouw planning lees dan zul je daar vast niet aan toekomen. In ieder geval heel veel plezier in de States. Grtn. Bastiaan