dibbes.reismee.nl

Mister mister, open your heart and your wallet

Vorige keer was ik gebleven bij de nacht TEGENOVER de dorm. De dag erna was er wel ruimte in de dorm voor 10 pers zonder airco maar met fan. Dat zou dus een nieuwe ervaring worden. Daarvoor eerst met een engelse backpacker naar een tempel (doi suthep) op de heuvel van Chiang Mai geweest. Bij het strikte onderhandelen van Mark, het ging toch over 20 cent, liet hij zich ontvallen dat de prijs crazy was. De driver dacht dat hij het tegen hem zei en in thailand worden ze heel boos bij directe offending. Die kerel ging volledig uit zijn dak. De tempel was indrukwekkend net als het uitzicht. Jammer alleen dat er in en om de tempel ontelbaar veel donatieboxen zijn. Van een ander gebouw tot volgens mij een nieuwe kies voor de oppermonk. Bijzondere religie.. Na deze trip naar een thaise bokswedstrijd geweest wat omringt wordt door ladyboys voor toegang en drankjes. Was onverwacht erg leuk. Je gaat meeleven en ik heb heel erg gelachen toen 3 mannen blind ging boxen met een referee erbij. Deze leidde ze naar elkaar, af en toe hadden ze niet in de gaten dat hij de referee was dus kreeg die gast er goed van langs:) Toen ik s avonds naar bed ging had ik al zon vermoeden. Maar toen ik wakker werd (na een uur of 3 slaap totaal) wist ik het zeker. Deze warme, stinkende en bewegende (ik dacht dat sex in de dorm verboden was..) is niets voor mij. Volgende ochtend een hotel opgezocht (toch zo 7eur) en verhuisd.   De volgende twee dagen een trekking gedaan. Wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Echter nadat we een mini vlindertuin, klein orchideenplatage en een langnekdorp (5 hutten met daarachter dames met een spiraal om hun nek die je als kind had om van de trap af te laten lopen) wist ik het; Gewoon genieten van de trip en de natuur. Niets is authentiek. Vervolgens zijn we naar een dorp op de heuvels gelopen en een stevige moussonregen meegepakt. Ik was blij dat ik mijn nieuwe jack heb. Helaas bestond onze groep uit israeliers en fransen die weinig tot geen engels spraken, dus een chinees meisje dat wel engels sprak en ik waren op elkaar aangewezen. Savonds was gezellig en de volgende dag omlaag geklommen voor een zeer gave olifantentrip van een uur. Kicke beesten zijn dat (zie voor fotos ook: http://time4achangegee.blogspot.com/2010_08_15_archive.html van tara en jochem die dezelfde route deden) na het raften was het mooi geweest. Volgende dag mezelf veel druk opgelegd door een kookcursus te volgen. Het wordt een bijzondere kerst met Pad Thai en curry noodles... (is dat voor- of hoofdgerecht?) De massage die ik die avond kreeg was zeer pijnlijk door de spierpijn van de trekking. De massage dame die zo uit porky;s leek te komen wist er wel raad mee.. Zie pic   Na 4 dagen was ik klaar met chiang mai en ook een beetje met dit deel van Thailand. Als er iemand is die zijn opa kwijt is.. ga in Chiang Mai kijken want er lopen er hier heel veel. Je zal dan wel oma moeten zeggen tegen een meisje of jongen van 20..   Via airasia heb ik een vlucht naar Bangkok geboekt om vanaf daar met een vriendin uit de US die ik ontmoet heb op Kho Tao, door te reizen naar Cambodia. Maar niet voordat we nog even wat neponderbroeken en shirtjes hebben gekocht in MBK en naar de film Hangover 2 zijn geweest. Iemand vragen over ladyboys? watch this movie.   Cambodia is een van de armste landen en dat merk je direct. Iedereen wil wat van je en er zijn heel veel bedelaars. Erg triest. Op aanraden van de lonely planet onszelf niet ingelaten met figuren die je iets aanbieden. We hadden een hostel uitgezocht en gevraagd aan de tuktuk driver om ons daarheen te brengen. Mooie plek voor 10e. Toen we savonds naar de pubstraat liepen (siem reap is een behoorlijke party place) kwamen we langs het hostel dat we oorspronkelijk wilden. Waren we er dus toch nog ingeluist en heeft een cambodiaan aan ons een eurotje verdiend.   Voor 15 euros de hele dag een gids en een tuktuk geleasd die ons alle tempels van anchor wat heeft laten zien en verteld wie wanneer het voor wie gebouwd is. Veel tempels zijn als hindu gestart om later te switchen naar het buddisme om vervolgens een aantal eeuwen ongezien en ongebruikt in de jungles achter te worden gelaten. Nu zijn landen als Japen, China en Australie zo vriendelijk om te investeren om de tempels weer in oude staat te krijgen. Erg indrukwekkend, vooral diegene die overgroeid is met gigantische bomen.   Onze rit naar pnom pnem stond op de agenda. Eerst werden we opgehaald met een busje om vervolgens letterlijk 300m verderop te worden afgezet om over te stappen. In de andere bus werden de scooters, animals en gereedschappen ingeladen. Daar aangekomen stormden 50 mannen op ons af. Bleken tuktuk drivers te zijn. Volgens mij is dat de grootste business in deze stad. Iedere hoek van de straat. Tuk tuk sir? Als ze je zien rennen ze op je af. Het voelt soms gewoon zielig dat je toch echt kiest om die 50 meter naar het hotel gewoon te lopen. Ook hier een mooie deal. Op aanraden van Mark een tuktuk gehuurd voor een dag a 10e. Heb de tuktukker een lijstje gegeven waar we heen wilden. Hij keek even raar op maar we hebben veel gezien en gedaan. Oa, killingfields, gevangenis S21, de verschillende ambassades, national museum, stadion en russische markt. Om de impressie (en aggressie) van de rode khmer watkwijt te raken hebben we met een AK47 wat schoten gelost op een coconut.   De volgende bestemming was Shihannoukville (vernoemd naar de koning, zou mooi zijn als we zandvoort omdopen naar beatrixstadJ) Een dorp met potentie door de vele mooie stranden en eilanden. Echter als je op het strand zit wordt je belaagd door kids die je een bracelet willen verkopen, 10 voor maar wan dollaaa.. ik hoef er geen, dus waarom dan 10? Maar ook pedicure, manicure, zonnebrillen en verschillende soorten fruit werden aangeboden. Enige waar we wel in geinteresseerd waren was de lobster aanbieding; tien grote voor maar 3 dollar. Errug lekker daar op het strand. Hier een dagje wezen snorkelen (op zijn cambodjaans met voor 15 pers 2 werkende snorkels dus) en op een afgelegen strandje BBQ  barracuda gegeten. Daarbij nog een beetje wezen stappen.   Ik krijg veel reacties voor het plaatsen van fotos. Dat wordt een beetje lastig aangezien mijn fotos op dit moment waarschijnlijk worden bekeken door middel van een diashow bij een arme cambodiaanse familie. Ik heb mijn bijdrage geleverd aan het verdubbelen van de inboedel (camera, e reader en zonnebril) Wel ongewenst want ik had naar mijn mening geen toestemming te geven om onze tas te pakken en op een scooter weg te scheuren. Gelukkig kregen we na 3 politiebezoeken (gek als een land/stad zo van toerisme afhankelijk is, ze op deze manier met toeristen aangiftes omgaan) toch nog mijn aangifte. Onhandig is dat ook mijn rijbewijs in die tas zat.. Gelukkig zijn het (op de fotos na allemaal vervangbaar:)  Was wel even klaar met deze omgeving dus nadat paloma richting huis in de US ging ben ik richting Kratie vertrokken. Na een 12 uur trip was ik helemaal kapot. Niet in de laatste plaats omdat we de laatste 400 km in een 8 persoonsbusje zaten met 10 personen. De driver had zo zijn eigen bijverdiensten.. Dit is een slapend stadje waarbij ik vandaag wilde dolfijnen in de mekong heb gezien. Morgen ga ik naar bang lung om te zwemmen in kraters en te douchen onder een waterval. Tot die tijd lees ik het boek 'The Pol Pot regime'. Na alle verschrikkelijke dingen die ik hier gezien heb, na het lezen van 'first they killed my father' en het zien van killingfields wil ik graag begrijpen waarom deze man in vier jaar 25% van zijn eigen bevolking (2 miljoen) heeft afgeslacht waardoor nu 80% van de bevolking onder de 20 jaar oud is. (en natuurlijk waarom het westen al 30jr de andere kant op kijkt.. Daarna naar Laos richting 4000 Islands, Vientiane, vang vieng en luang prabang.. Genoeg te doen :) En als je tips hebt.. Een paar foto's van mijn iPhone.  Bye bye kus      

Reacties

Reacties

kim

Hey coen wat een verhalen! Je zou bijna denken dat je ergens een boek ah schrijven bent of een cursus stenotyping hebt gevolgd! Ondertussen sta ik in de trein op weg naar huis voor hollandse hap! Weer is goed, maar geen bbq! Kijk wel uit naar de effecten van je kookworkshop. Variatie op de pastasalade is nooit weg....Enjoy sta nl op de roltrap! Mailen en lopen is lastig samen! X

Juul

Hey Coen! Ik geniet van je verhalen!! Veel erg herkenbaar. Cambodja inderdaad erg mooi en indrukwekkend, en ja helaas met een geschiedenis om kippenvel van te krijgen. Benieuwd hoe je Laos vindt, daar zijn wij nog niet geweest. liefs
Juul

Thomas F.

He Makker,
Goede verhalen. Indrukwekkend en amusant. Behalve dan de close encounter met de kleine criminaliteit. Snel vergeten. Kon je m trouwens niet choppen met dat enorme mes van je :-).
Ga je niets vertellen over hier. Stuur je wel n Program Status Report....
Heb alleen wel formeel je toestemming nodig om volgende week landelijk alle laptops uit te leveren........
Cheers T.

Hugo

Dobbes, mooi verhaal weer.

Gr.

Carmen

Hey Coen,
leuk verhaal..heel herkenbaar allemaal...en toevallig het boek Damage Done al gelezen over de Thaise gevangenis??

Veel plezier nog!
x

Jacqueline

Ik geniet van je verhalen. Mede doordat je tot nu toe nagenoeg zelfde plekken aandoet als ik tijdens mijn reis ! Laos was mijn favoriet ... met name de dagenlange boottocht over de Mekong met bezoek aan kleine dorpjes. En Luang Prabang: prachtig ! en eindelijk een beetje luxe ;-). Geniet !

Eppie

Hey Coen,
Geweldig verhaal (op het verlies van je spullen na dan) en weer een boel ervaringen opgedaan. Een toepasselijk shirt had je aan tijdens je massage SUPER MODEL;)!! Ben het wel eens met Hugo, een knipbeurt misstaat je zeker niet.
Dikke kus Ep

Francis

Hé Coen,

Sabai Dee?

Je hebt al mooie verhalen, je bent lekker aan het genieten lees ik. Super! Veel plezier nog en take care.

Groetjes,
Francis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!